Forumindex De Gamla Urens Vänner

 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


SilverQuiz
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Volcano-
Gäst





InläggPostat: 2018-11-06 20:00:14    Rubrik: SilverQuiz Svara med citat

DGUV är ett intressant, avspännande och mångtydigt frågeforum. Det uppmanar till självstudier, utförliga, utan handledare. Ställer någon en rak fråga uteblir svar. Ställer någon en fråga som kittlar till gissningslek kommer ett chansartat svar, egentligen bara för uppmuntran. Ställer någon en fråga efter en lång inledning, som en förlängd ouvertyr före crescendot, med däremellan vilseledande scertzoN PPPP , ja, ni förstår vilken tråd jag menar, en fråga som har krok med hullingar, och som skulle få vilken gädda som helst att snabbt hugga, då förefaller det som uttorkning skett. Frågesidan förefaller blivit rörelsehindrad, eller, nyspråkligt, har funktionsvariation – den nuvarande kan karaktäriseras som idegående.



====

De självstudier som ligger nära till hands är inte att ytterligare vidga det encyklopediska vetandet inom argentumområdet, utan snarare gå på djupet med det hittills ovetbara. Ett synnerligen utmanande sådant ämne är vilka gravörer en silversmed hade, och vilka smeder gravören tog uppdrag från. Eftersom gravören aldrig identifieras på silver, blir den en spännande undersökning, särskilt när det gäller gravörernas eldorado – Ryssland. Här blir stil- och teknikjämförelser ytterligt subtila. Det behöver inte sägas, men detta kommer att bli tidskrävande självstudier, i synnerhet som det ska göras vid sidan om den yrkesmässiga omvårdnaden av den agrara näringen, och en förnäm, komplementär hobby, delvis utövande, musik- och scenkonst.

Innan den definitiva insjunkningen i självstudier sker bland sicklar och gravyrstål, är det några i luften lågt hängande läsefrukter som ska koncipieras. Hallwylskans öde är inte utklarat, slutsatser har på begäran inte inkommit, då får väl alternativa sådana presenteras från välkänd källa. Vidare, tråden om splittrade samlingar är långtifrån klar, åtminstone tre atomiserade ytterligare ligger i pipen, eller i snåsen, som gräddkannesamlare plägar (föredrar att/brukar) uttrycka sig. Och om en grandiost sammanhållen samling. Något till om silverdynastier, kanske, där är en tillfällig minneslucka. Sen ankommer advent, väntans tider, något som redan dessvärre förefaller ha inträffat i förskott. Men, skam den som ger sig.

======

En konst som är lika gammal som silverkonsten är stenhuggarkonsten. Ytligt sett väsensskilda, men vid rimlig eftertanke sammanfogade. Båda är

starkt influerade av sin tids stilideal, båda, för att ta en detalj, runt renässansen till mästare identifierbara av sina bomärken. Vidgar vi stenhuggeriet, som tidigt också omfattade skulpturala former, till att generellt omfatta skulptur, ja, då har vi allt gestaltande och ornamentalt formspråk i samma påse som åtskilligt silvergjuteri.

Vi håller ändå nu en distinktion tydlig, finns det influenser i den överordnade gestaltande formen mellan stenarkitektur och silversmide? Svaret är solklart sen millennier, gyllene snittet, cirkeln, ovalen, höjd- och breddproportioner, tyngdpunkter, stramhet, ornamentik, organisk begriplighet.

Vi generaliserar denna observation till komparativ statik mellan rundkyrkor och soppterriner i silver. Där finns skönjbara samband.

=====

Vilken kyrka skall kombineras med vilken terrin eller vice versa? Här kan man välja stilmässigt enhetligt eller historiserande, geografiskt, korsvisa impulser eller hur man vill. Inget svar är uteslutande fel. Cirkulära soppterriner och rundkyrkor har nämligen en stark inbördes geometrisk samhörighet trots skillnad i skala och material, båda omfattar begriplighet trots olika format, båda är förståeliga efter ”homo mensura”- satsen, människan är alltings mått. Inte för stort, inte för smått, inte nödvändigtvis mikro- och makrokosmos samtidigt. Båda taktila former, material och gestaltningar.






Rundkyrka 1




Rundkyrka 2




Rundkyrka 3

Till överst på sidan
Volcano.
Gäst





InläggPostat: 2018-11-06 20:22:53    Rubrik: Svara med citat

Äsch, bilderna blev försenade. Här kommer terrinerna.


Terrin 1




Terrin 2





Terrin 3

Till överst på sidan
Volcano.
Gäst





InläggPostat: 2018-11-09 01:25:59    Rubrik: Svara med citat

Ledtråd:

Terrinerna och kyrkorna kommer frånsamma tre, men olika, länder
Till överst på sidan
Volcano.
Gäst





InläggPostat: 2018-11-11 03:46:38    Rubrik: Svara med citat

Ledtråd 2.

Ett av länderna är fosterlandet, eller fäderneslandet, välj uttryck som passar. De andra två är grannländer.
Till överst på sidan
SStempeln
Gäst





InläggPostat: 2018-11-13 16:43:36    Rubrik: Svara med citat

Detta är utomordentligt upplägg! Mycket klurigt och visst är det slående hur stora likheter det finns mellan silver och byggnader!
Dock inte så enkelt, om man inte händelsevis direkt känner igen kyrkorna. Det kräver nog ett visst letande - och det i sin tur kräver tid! Som man inte har tillräckligt mycket av ...

Jag tror mig i alla fall kunna ge en ledtråd till eventuellt hugade bild- och kyrkosökare. Nämligen de rätta länderna.

1. är en terrin från Lettland - närmare bestämt Riga, där ju Christoffer Dey verkade.
2. är en svensk terrin. Jag tyckte mig se en viss likhet med Solna kyrka, men det var visst fel. Förutsatt att kyrkobilderna är i samma ordning som terrinbilderna.
3. är en terrin från Tallinn, Estland, av Öhrman den äldre.

Leta vidare!
Till överst på sidan
SStempeln
Gäst





InläggPostat: 2018-11-13 16:58:21    Rubrik: Svara med citat

Nej, nu fattar jag!
Det är inte samma ordning.
Terrin 1 hör ihop med kyrka 2 - och då är det ju inte Solna utan en kyrka i Riga. Heter den inte Katlakalna?
Till överst på sidan
SStempeln
Gäst





InläggPostat: 2018-11-13 17:00:46    Rubrik: Svara med citat

... och då är terrin 3 den som passar in på kyrka 1 - d.v.s. kyrkan i estniska Pöltsamaa!

Så återstår bara den svenska kyrkan på bild 3.
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2018-11-13 17:02:28    Rubrik: Svara med citat

Ja, då ska terrinerna kopplas ihop med kyrkorna enligt följande:

Terrin Nr. 1 tillhör kyrka Nr. 2 då det är Katlakalna kyrka i Lettland ni ser.

Terrin Nr. 2 är sannolikt en svensk terrin och kan då kopplas till kyrka Nr. 3 som är Nygrenska kapellet i Valdemarsvik.

Terrin Nr. 3 från Tallin hör då till kyrka Nr. 1, Pöltsamaa kyrka i Estland.

Hoppas nu att jag fick det rätt. Very Happy
Till överst på sidan
SStempeln
Gäst





InläggPostat: 2018-11-13 17:10:48    Rubrik: Svara med citat

Ja, det var ju så klart!
Här har ingen skrivit en enda liten rad - och så plötsligt när jag väl börjar, så kommer ett korrekt svar i nästan samma andetag!
Gratulerar!
Jag hann bara få två av tre rätt, och nu kan jag ju sluta fundera ...
Fast jag prickade ju av alla terrinerna ...
Till överst på sidan
Volcano.
Gäst





InläggPostat: 2018-11-13 21:10:21    Rubrik: Svara med citat

En gosse, Kalle, i andra klass i skolan blev tillfrågad av fröken (lärarinnan): Om det sitter sju kråkor i ett träd och jägaren skjuter en, hur många är kvar?
Kalle svarar ingen. Fröken, som påminner om att lektionen är matematik och frågar hur Kalle kommit fram till svaret. Kalle säjer att alla kråkor flög bort, rädda vid skottet.
Du har rätt, men det är fel, sa fröken, rent logiskt ska det vara sex kråkor kvar i trädet.

15 år senare är det klassmöte, och de hade bestämt sig för att fira det på en glassrestaurang i Trosa, med sin lärarinna. Klassen myser men uppmärksammar tre flotta kvinnor som käkar glass vid ett bord intill. En äter ur bägare med sked, en äter banana split och en slickar ivrigt en kula i en strut.

Kalle frågar fröken vem av kvinnorna som är gift? Hela halsen rodnar och fröken säger den med tungan på struten.

Du har rätt, säger Kallen, men det är fel, den som är gift, rent logiskt, är den med ring på fingret.
Till överst på sidan
Volcano.
Gäst





InläggPostat: 2018-11-16 10:47:53    Rubrik: Svara med citat

Det är något som gnager här, något fel men rätt, eller vice versa, rätt men fel. Låt kasta oss huvudstupa i fritt fall in i spekulationernas turbulens. Hur var det nu med guldringen och glassen?

Medeltida fönsterlösa rundkyrkor i sten är – tvärtom vad man intuitivt tror - inte runda för att fylla en dubbel funktion, dels helgedomar men också försvarsanläggningar att dra sig tillbaka till vid ofred – ett lokalt fast hus. Förebilden skulle då antas vara sista försvarslinjen i en borg, det runda centraltornet, donjon. Nej, så är det inte, de flesta medeltida försvarskyrkor i sten med befolkningsskydd var rektangulära.

Rundkyrkans formmässiga bakgrund är däremot sen bysantisk tid snarare Kristi Begravningskyrka i Jerusalem, cirkulär med mått 21 meter i diameter. För landsortskyrkor i sten på nordliga breddgrader (runda kyrkor kunde inte byggas i timmer) var detta övermäktigt, alltså byggde man till hälften, 10,5 meter i diameter.

Takhuv kunde vara platt konisk, symmetrisk konisk (vinklar 60 x 60 x 60 grader) eller brant (taksida > b). Har takhuven välvd form är den konvex, en kupol – en bysantiskt/latinsk form som på Katlakalna kyrka i Lettland som då inte kan bli – om man behåller sfärisk form, högre än halva basen. En avancerad variant är den rysk-ortodoxa tornhuven som sväller från basen och avslutas uppåt då omvänt och konkavt, det som oegentligt kallas för lökform: - det är en eldslåga.

Hur tänkte Sigurd Lewerentz som ritade kapellet? Med konkavt slankt tak med topp högt över symmetrihöjd? Hmmm, han ritade Skogskyrkogården i Farsta tillsammans med Gunnar Asplund från 1915 och framåt men hans toppresning av byggnader refuserades av kollegan, Uppståndelsekyrkan av Lewerentz fick nyklassisk tempelarkitektur. Lewerentz fick realisera sin gestaltning i Nygrenska kapellet istället.

000000

Låt oss betrakta Deys soppterrin från Riga. Höjden med lock är 30 cm och diametern då 27 cm, borträknas självfallet foten rymmer cuppan ca 2,5 liter soppa. Tas i beräkningen att hela silverpjäsens vikt är 1,3 kilo, och då med toppigt lock, ligger tyngdpunkten oroväckande högt, soppskålen skulle oförhappandes kunna välta vid servering. Det linjevackra skeppet kapsejsar då det lastas. Skönhet går här före funktion. Att växa till himlen är övermod.

Öhmans potta är av annan typ – kastrull, med 24 cm diameter och höjd utan lock < diametern. Total höjd samma som Deys, - 30 cm, men alltså magrare och toppigare.Vi har här motsatt vikt/balansförhållande, pjäsen väger mer än det dubbla, 3,4 kilo, tyngdpunkten är låg, med soppa än lägre. Som kyrkan – den står på en fastare grund när den fylls med innehåll.

00000

Öhrmans terrin är nyklassicistisk, hade Lewerentz då under sina yngsta år då han anlitades för kapellet (1906, bara 21 år gammal) fått någon impuls av en toppig antik silverterrin från ett annat land? Klart inte; men måste man ändå inte medge att Öhrman/Lewerentz har något gemensamt?

Jo, den sköna formen, de balanserade proportionerna i stark geometri, att vinna höjd utan att förlora tyngdpunkt, att få formerna att perfekt gravitera utan att vingla.

Som någon sa ”Evig är kärleken även om föremålen kan växla”. Det är bara att byta ut ”kärlek” mot ”skönhet”. Av de visade alternativen, oberoende av ursprung, har Lewerentz/ Öhrman mer gemensamt än varje annat korstabulerat alternativ, de är gestaltningsmässigt obekväma. Enkelhet är styrka. Geometri är enkelhet, gyllene snittet, cirkeln inskriven i kvadrat, den perfekta ovalen, som inte är superellips etc.

0000

Hur gör Öhrman?

Jo, till skillnad från Dey är han funktionalist, avstår foten, hans potta mäter 24 cm i diameter och tål minst 3 liter soppa, hans starka bärringar i gapet på två maskaroner garanterar säker transport från kök till bord av en bicepstränad ganymed, totalvikt ca 6,5 kilo, låg tyngdpunkt.

0000

Hur gör Lewerentz? Halverar Kristi Begravningskyrkas diameter låter vägg bli hälften hög. Konkaverar toppen med fjällpanel i trä till 1,33 gånger bredden och spirar upp stjärnan till 1,5 gånger bredden, totalhöjd då ca 15 meter, balans.

Men inkråmet? Får det höjd? Alla normala kyrkor har spetsigt sadeltak och i bästa fall slagna rundvalv långt under taknock. Lewerentz interiör är samma cirkel, fönsterlös vitkalkad grovhuggen sten med 12 ljusarmar kompassen runt, taket 16-delat med horisontell brädning konvext dvs höjdresningen interiört följer exteriören, en fundamental och okonventionell balans yttre/inre, begriplighet i gestaltningen. En massiv exteriör som vid inträde blir en katedral som strävar mot himlen. Samma gäller Öhrmans lock, förstås.

0000

Öhrman är blygare, proportion bredd/höjd är 1,25, Lewerentz extra geometriskt avancerad med 1,33 (exkl spira) då att hålla i minnet att Öhrman reser sidorna högre. Sen kan man tycka att det är en smakfråga vad som tilltalar bäst. Enligt någons mening är båda gestaltningarna sunda och tilltalande, övertygande och samtidigt självklara, jag sträcker mig längre. Bortse från geometriserandet, det är inget argument, men vägledande för insikten om proportionalitet, - båda avspeglar sfärernas harmoni och das wohltemeperierte klavier.
QED













Nästa Quiz, som redan kasserats, eftersom då 100-tals svar skulle ha förmodats komma in: - Västanå kyrka, Östanå, Sunnanå kyrka och Norranå, hade då kanske varit den om vilka sakrala byggnader som bäst avspeglar vindflöjelkonsten, men, nej, det finns nog med tuppar i det här landet.

Vi får hålla oss till det nu inledda medeltida sakrala kyrkobruk, vilken är då den största skillnaden mellan rörmaterialet (ädelt/oädelt) i förhållande utrustningen för tredje halvleken mellan rugbylag som alltid tävlas på puben? Rätt svar belönas med att Volcano håller tyst en vecka, fel med två.
Till överst på sidan
Volcano.
Gäst





InläggPostat: 2018-11-18 18:56:14    Rubrik: Svara med citat

Efter den inträngande och blodsugande gestaltanalysen mellan kyrkor och terriner flög en lättnadstanke in i skallen som kom till uttryck med en form av lustighet på änden av alla hårklyverier i förra inlägget: - låt något lättfärdigt pysa ut: extra PseudoQuiz.

Det är möjligen så att vi redan här, innan vi alls kommit in på själva grundfrågan, stöter på en irriterande svårighet. Det förhåller sig nämligen så att den analogi mellan form- och funktionsuttryck klerikalt/profant i den ställda frågan skulle kunna uppfattas som långsökt, rentav skruvat. Och ändå när upplösningen sker framstår den som uppenbar. Men vägen dit är krokig, och kräver fördjupning och förtrogenhet med rugbykonstens 3:e halvlek, som av många möjligen skulle uppfattas som besvärande långsökt, plumpt, och samtidsmässigt subkorrekt. Rugbykulturen vi talar om här, är nämligen premierande något så illavarslande som manlig avslutauthållighet, lagarbete, styrka och törst.

Volcano som träget söker underskrids sina egna bottenrekord, har kommit fram till att inte underlåta att låta saken gå vidare. För att inte kapsejsa hela spalten silver och guld med att öppna en egen tråd på denna slamkryparQuiz låter vi den, rent kamouflagemässigt gå vidare under den här förment seriösa sopp/taktråden.

De som misstror sin urskiljningsförmåga att inte läsa strunt rekommenderas här att avsluta. Detta är den sista trigger-warning som det numera heter och då måste inkorporeras som läsanvisning före varje text som kan uppröra översensibla sinnen och lättförargade.

För Volcanos del säger han som harpisten: “Bättre lyss till den sträng som brast, än aldrig stämma sin båge”. Vi släpper alltså loss 4 harar som sen vinthundarna får jaga, alla på en gång, varför utmana tålamodet när hela 4 ledtrådar redan är klara?

00000

För att få in saker i sin rätta kontext börjar vi här med något om rugbyspelets tredje halvlek, den på puben/motsvarande. Vad avser de två första halvlekarna bekymrar det oss inte, de sköts säkert via ett överenskommet regelverk om vilket vi inte har en aning, men resulterar då sannolikt i att rätt lag vinner.

I tredje halvlek är förutsättningarna omkastade, utfallet har inget med gräsplansregler att göra, här kan vilket lag som helst, helt otippat, vinna. Här gäller enbart uthållighet, tålamod och aptit, ingen råstyrka eller kraftsportsegenskap. Men, inte desto mindre är teknik- och taktikfaktorn avgörande.

De erfarenheter som nu meddelas kommer närmast från en vänskapsmatch mellan ett provinsiellt och ett utländsk lag, från ett land vars, som danskarna säger “ hovesaklige drikkevaner är ölorienterede”. Detta senare är en viktig kvalitet för att få Pripps eller Spendrups att sponsra halvleken med en halv lastbil eller så, Det går nämligen åt en hel del, å andra sidan gynnas företagets exportmöjligheter med så starka influencers som ett rugbylag. Detta behöver inte vara det största problemet.

En rekommenderad förberedelse för halvleken är att lägga ut en presenning över arenagolvet, gärna en halv meter upp på väggarna, det kommer att skumma och flyta en del, gärna sågspån. ovanpå. In med en 2-3 badkar med kallt vatten att kyla alla flaskor (burk fungerar inte), och av tombackarna byggs läktare, supportrar är alltid välkomna.
Domare utses och tvingas i en startöl, varefter förhållningsorder utdelas. Dags för rond 1.

Rond 1
Ledtråd 1 (dvs kan uteslutas som relevant för svaret, eller inte)

Detta är en helt trivial uppvärmning, det gör dom på Chalmers varje måndag inför studieveckan.

Lagen mitt emot varandra, 5 man I rad, på en planka står framför varje tävlande en flaska. Stafett, vilket lag tömmer sina fem flaskor snabbast? Tekniken här är naturligtvis den chalmeristiska två klunkar ur halsen så att utrymme finns för att med rotation av vätskan får en vertikal luftpelare (omvänd tornado) att vätskan störta okluckad ner i strupen. När förste man är klar börja nästa. Enkelt regelverk som ger 3 poäng till vinnande lag.

Rond 2
Ledtråd 2 (dvs kan uteslutas som relevant för svaret, eller inte)

Denna gren är mer prövande för lagsamarbete och teknik. Den kallas för Heinekens syndafall, eller den torrskodda stöveln. Tag två stora Heinekenstövlar i glas, de brukar finnas på bardiskar, fyll med öl (4,5-5 liter). Placera på plankan. Här ska hela laget vara med. Vilket lag ställer tillbaka stöveln oskadd och tom? Drinkaren ska roteras och får ej hålla i stöveln, de övriga ska tippa och vinkla stöveln så att inget förspills.
Här är lämpligt med domarsamråd före, att rekommendera resp lagledare som med utsträckta armar anger lämplig tippvinkel, och som kommenderar rundskiftning av drinkare, ingen klarar ensam en gallon. Spelet kan börja. För varje utspilld deciliter blir bonusminus. (Många otränade lag gör fel här. De börjar med tårna uppåt, vilket då innebär att när vacuum i lästen upphör störtar den kvarvarande ölen rätt ut. En klokare metod är att börja med tårna nedåt, och när skaftet är urdrucket vända och samla ölet I ankeln och fullfölja droppfritt.)

Denna gren belönas med 10 poäng, minusbonus 1 poäng för varje förlorad deciliter, och extra stilpoäng för sömlös rundskiftning av drinkare.

Rond 3
Ledtråd 3 (dvs kan uteslutas som relevant för svaret, eller inte)

Vid det här laget brukar oväsendet från den uppallade publiken, fästmör till spelare och andra supporters, öka öronbedövande, kampsånger till förmån för det egna laget som t ex ” sätt kulan i kryssen, sen väntar segerkyssen” etc, motståndarlaget sjunger obegripliga, men tydligt hörbara, sånger på ett obegripligt språk (gaeliska).

Denna gren är en populär, men svår gren eftersom den kombinerar törst med balans. Den är inspirerad av polisens standardmanual för test av nykterhet i arresten, gå på rak linje. Här kommer också den totala lagandan in i bilden genom att både materialförvaltaren och massören ges betydande uppgifter för laget.

Lägg ut alla tomflaskor i två rader lite glest så de kan rulla, sätt på de tävlande armbågs- och knäskydd, av med skor och strumpor, hartsa fotsulorna, en öl i varje arm och så ska de gå på flaskorna, helst rakt, samtidigt start. Dricka en flaska vid änden, lämna över den återstående odruckna + tomflaskan flaskan till nästa, samma procedur igen och målgång efter 3 löp (antalet löp kan förökas efter domarens tycke och smak),
Ger också 10 poäng, och extra stilpoäng.

Rond 4
Ledtråd 4 a (dvs kan uteslutas som relevant för svaret, eller inte)


Rugby är, som vi alla vet, en materialsport, och här kommer skyddsutrustning väl till pass, tandskyddet. Första delen av genomförandet är med tandskydd, andra utan. Lagtempo, dvs hela laget tävlar samtidigt och siste man drar med sig hela laget till förlustplats.

På plankorna ställs 2 x 5 pappmuggar med 12 cl öl och sugrör i varje, tandskyddet gör att ölen måste intas i mungipan, en man bakom varje mugg (pappmuggen är för att motståndarlaget inte ska kunna se hur långt motståndarlaget avancerat). Domaren går emellan plankorna och då en tom mugg ställs ned med tandskyddet får den tävlande omedelbart 3 mariekex att tugga i sig.

Det behöver inte sägas, men här har skrålet totalt upphört till förmån för dödstystnad p g a spänningen.

Ledtråd 4 b (dvs kan uteslutas som relevant för svaret, eller inte)

Så fort en tävlande känner sig beredd, snustorr I munnen, ska han vissla visselsolot I “Kan du vissla Johanna?”, mycket svårare än man först tror, I synnerhet som hejarklackarna nu kommer att anvisningsvissla melodin. Då den tävlande visslat färdigt ska han sätta båda händerna på plankan, och motståndaren mittemot ska godkänna att hela visselstycket visslats. Siste man förlorar med hela sitt lag.

Vinnande lag får här 3 poäng och båda lagen kan erövra ytterligare sammantaget högst 15 stilpoäng, dvs slutmomentet är potentiellt helt avgörande för hela tävlingen, spänningsmomentet upprätthålls och domaren avgör ensam.

Efter domslut och högst summarisk behandling av protester medges de nu snustorra struparna fortsatt förfriskning.

0000

Spendups tyckte det gått bra, fin PR och hygglig publicitet : “vi ska nu föröka knäcka Newcastle Brown på deras hemmaplan”, och erbjöd sig att betala hela saneringen av puben ifråga. En lyckad match, kan man säga.

Jag vet, ity jag var där.
0000

Nu loss med vinthundarna: Vad förenar tredje halvlek i rugby med medeltida kyrkobruk?
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2018-11-19 15:13:02    Rubrik: Svara med citat

Här gäller det att gnugga geniknölarna. Volcano testar vår uthållighet.
Det hela är så oooolidligt spännande.
Till överst på sidan
Volcano.
Gäst





InläggPostat: 2018-11-19 18:41:25    Rubrik: Svara med citat

Ledtråd 5

DGUV silver är som styrningen av ubåtar, flygplan och rymdfarkoster före GPS, tröghetsnavigering. Det måste förstås att givna ledtrådar har en reservation, i det obskyra sammanhang de framförts, att vara giltiga eller inte. Fler än en är det, rent fysikaliskt, men här måste man nog också reflektera över motsatsernas enhet, som i musiken, kontrapunkt. Där möts diskantens och basens frasering konverterande i harmoni och omvändningen i diffunderande motsvarade.

Svarets lösning är också finurligt inbäddat i vad redan allt är skrivet om kyrkor och terriner. Såvida inte påösning sker av kreativa förslag eller våldsamma gissningar, avser jag, som en ren retsamhet, lansera ytterligare en SilverQuiz, i vilkens kontext möjliga och rimliga svar kan inspireras också för denna PseudoQuiz.
Till överst på sidan
Volcano.
Gäst





InläggPostat: 2018-11-19 23:32:54    Rubrik: Svara med citat

Diktarens värv sker i ensamhet,
i ensamhet sker museimannens.
Diktaren talar,
museimannen vill inte störa.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.04 sekunder att ladda.