Forumindex De Gamla Urens Vänner

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ett (nästan) nytt Linderothur
Gå till sida 1, 2  Nästa

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tornur
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Anders E

Registreringsdatum: 26 juli 2010

InläggPostat: 2015-01-10 14:01:08    Rubrik: Ett (nästan) nytt Linderothur Svara med citat

För en tid sedan blev jag ägare till ett litet Linderoth byggnadsur i "byggsats". Det är som synes omålat och har aldrig varit i drift. Nu har jag kommit en bit på väg och monterat ihop uret provisoriskt och provat att det går.
Det saknades några delar bland annat två bommar och ett mellanhjul. På första bilden syns de nytillverkade delarna. Övriga hjul var lösa dvs inte fastnitade. Efter att jag fått låna en kugghjulsfräs om passade perfekt kunde jag rikta och sedan korrigera centrumhjulet som var orunt och något för stort och tillverka det saknade mellanhjulet. Fräsen var troligen en originalfräs från Linderoths verkstad. Tack för hjälpen!
Nu behöver jag få reda på vilken färgkulör som det ska vara och tillverka pendellinsen som nästa steg. Om någon på forumet känner till kulören är jag tacksam.
Anders

Senast ändrad av Anders E den 2018-09-16 20:31:38, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Peter B
Site Admin

Registreringsdatum: 11 maj 2010

InläggPostat: 2015-01-11 14:23:37    Rubrik: Svara med citat

Vilket fynd!
Måste vara unikt med ett verk i detta skick. Jag hade nog låtit bli att måla det. Det är sannolikt det enda som finns. Vad vet du om bakgrunden kring uret?

Bifogar några bilder på ett snarlikt urverk från 1913 som är beskrivet i boken; G.W. Linderoths Urfabrik, sidorna 171-175, samt sid 195, avsnittet "Ett försummat ur". Ev. har detta ur sin originalfärg intakt men bilderna är lite missvisande när det gäller den verkliga kulören.

Laughing

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Anders E

InläggPostat: 2015-01-16 23:26:56    Rubrik: Svara med citat

Hej Peter,
Måla eller ej, det är ju en synpunkt att fundera över. Jag har tänkt att använda uret så dess unika status kanske ändå försvinner.
Historien tror jag är att urets delar blev över när produktionen upphörde och sedan har det stått hos en medlem i föreningen tills jag fick överta det. Återställandet har gått vidare så nu finns pendel med pendellins och det tickar och går med ett lod lånat från en annan klocka. Bild kommer.
Till överst på sidan
Peter S

Registreringsdatum: 13 maj 2010

InläggPostat: 2015-01-19 18:02:10    Rubrik: Svara med citat

Det är ju ytterst ovanligt med ett ofärdigt Linderotverk. Jag hade nog också förespråkat att göra så litet som möjligt med detta. Alltså att här låta bli måleriet
Anders E

InläggPostat: 2015-01-21 16:57:33    Rubrik: Svara med citat

Jaha,
Nu har jag fått något att fundera över. Tanken har varit att ställa upp uret på vinden och ordna med en urtavla på väggen utanför. Ett omålat ur skulle nog rosta ganska snabbt eftersom det med nödvändighet blir kondens.
Att bara spara det utan att det går tycker jag är tråkigt det skulle mer vara som ett museum som ställer sina föremål i ett magasin.
Vi får se, det kanske finns möjlighet att ha det på nedervåningen men den galna iden med urtavla på väggen spricker.
Bifogar den utlovade bilden med pendel. Även den omålad, än så länge.
/Anders

Senast ändrad av Anders E den 2018-09-16 20:43:18, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Boris

Registreringsdatum: 25 juli 2010

InläggPostat: 2015-01-22 18:10:09    Rubrik: Svara med citat

Jag kommer att tänka på tornuret i Harg som var osynligt behandlat med något extrakt av valsperma - spermacet... ??? Finns nog beskrivet i Olle Adolfssons fina dokumentation - som nu finns hos Peter S.? Det uret rostade aldrig!
Till överst på sidan
Boris

InläggPostat: 2015-01-23 14:02:43    Rubrik: Svara med citat

PS
Det var namnet som fick mig att koppla till valars sperma - vilket dom nog inte skulle vilja stå för själva. Men associationen var riktig: Ämnet heter Spermaceti eller Valrav. Läs mer därom på Wikipedia. Försök att få tag på ämnet och pröva på en bit järn!
Till överst på sidan
ericr

Registreringsdatum: 29 maj 2010

InläggPostat: 2015-01-25 18:40:47    Rubrik: Svara med citat

I Bäckaskog slott finns ett Linderoths tornur från 1909. Det åldersmässigt närmaste jag kan hitta bland mina bilder.

På bilden kan man se en tyngd som sitter på gånghakens axel på samma sätt som på Anders tornur. Pendelförararmen går inte genom ett hål i pendelstången utan vilar på ena sidan av stången. Tyvärr hittar jag ingen bild där man ser det.

Eric
Till överst på sidan
Anders E

InläggPostat: 2015-01-26 17:04:16    Rubrik: Svara med citat

Boris, tack för tipset men jag undrar vad naturvännerna säger om att använda Spermaceti om jag nu kan få tag i det. Efter att ha tittat på Wiki vet jag nu att man hittar det i spermvalars huvud. Det behövs någon annan lösning tror jag.
Linderothuret i Waxholms fästning har samma typ av koppling mellan pendel och pendelförare. Jag vill minnas att uret i Gripsholms slott hade samma mekanism. Vikten följde med uret så därför använde jag den vid nytillverkningen av gånghakebommen.
Anders
Till överst på sidan
Boris

InläggPostat: 2015-01-26 17:44:10    Rubrik: Svara med citat

Du behöver ju inte ta kål på mer än en val! Men skämt åsido: Våra gamla smeder använde ullfett som rostskydd.
Till överst på sidan
Anders E

InläggPostat: 2015-01-27 23:29:04    Rubrik: Svara med citat

Det är kanske mer acceptabelt att ta fettet från ett får men egentligen är det samma problem som att måla uret. Det är inte längre "nytt". Nu funderar jag på att ha uret i mitt arbetsrum och dra en axel till vinden då undviker jag problemet med kondens men får en besvärligare installation.
Hittade bilder på pendelföraren på tornuret i Vaxholms fästning och lägger upp dem.

Senast ändrad av Anders E den 2018-09-16 20:44:33, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Anders E

InläggPostat: 2015-03-31 20:14:13    Rubrik: Svara med citat

Jag har haft en urtavla som legat undanstoppad länge men nu är den uppsnyggad och har fått visare. Den bör passa till Linderothuret. Nu gäller det bara var den ska sitta och att ordna med drivningen mellan urverk och tavlan.

Senast ändrad av Anders E den 2018-09-16 20:45:15, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Anders E

InläggPostat: 2015-06-05 16:13:38    Rubrik: Svara med citat

Nu har urverket fått ett nygjutet märke som är en kopia av ett märke som använts som nyckelbricka. Årtalet är 1906 vilket kanske inte stämmer helt med hur delarna ser ut. För att undvika missförstånd har jag graverat in "färdigställt 2015" på skyltens baksida.
Det elektriska uppdraget är ett hembygge med en 12 volts vindrutetorkarmotor som matas med ett 6 volt från ett batteri. Den blå lilla lådan innehåller avkänningen som startar och stoppar motorn.

Senast ändrad av Anders E den 2018-09-16 20:45:57, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Peter S

Registreringsdatum: 13 maj 2010

InläggPostat: 2015-06-05 19:49:21    Rubrik: Svara med citat

Verket blev riktigt fint! Och Uppdragsmekanismen är prydlig. Tack för att du visade Smile
Om du ersätter krysspårsskruvarna med skruvar med raka spår så blir det ännu bättre
Anders E

InläggPostat: 2018-09-16 20:50:20    Rubrik: Svara med citat

Jag har provat att rätta bildadressen genom att klicka på ändra och redigera i texten. Det går men det tar tid och är lätt att göra fel.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Tornur Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |