Forumindex De Gamla Urens Vänner

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Äldre brosch med filigran stämpel

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Sissela
Gäst

InläggPostat: 2018-07-13 20:55:38    Rubrik: Äldre brosch med filigran stämpel Svara med citat

Har sökt på initialerna CS för den här broschen men inte funnit någon tillverkare i Sverige, Norge eller Danmark. Vid ny kontroll ser jag nu att broschen möjligen är stämplad CJ med ett snirkligt J. Broschens utseende tycker jag påminner om norska filigranarbeten. Kan smeden vara Carl Jacobsen, Lillehammer, som verkade på 1860-talet?

Tacksam för hjälp.

Till överst på sidan
SStempeln
Gäst

InläggPostat: 2018-07-23 17:12:38    Rubrik: Svara med citat

Ja du - det är inte lätt att veta ...
Jag vet inte hur du kom fram till just Carl Jacobsen, men det blir hur som helst svårt att vare sig säga ja eller nej.
Till att börja med finns ingen liknande stämpel redovisad i Sverige, Norge eller Danmark. Naturligtvis finns det gott om tänkbara silversmeder som har namn vars initialer passar in - oavsett om det ska vara CS eller CJ.

När det gäller Carl Jakob Jacobsen i Lillehammer, så finns det ingen känd stämpel alls för honom. Det finns inte ens säkra uppgifter på hans "existens".
Den norska boken (Jorunn Fossberg: Norsk sølv. Behandlar bl.a. Østlandet) säger följande under rubriken Lillehammer:
Carl Jakob Jacobsen:
Född 23 september 1820; tok borgerskap i Lillehammer 30 september 1848; "Jacobsen" oppført som gullsmed i 1860 og 1865, uvisst om detta er C.J. Jacobsen eller P-A. Jacobsen; ingen gullsmed Jacobsen nevnet i folketell 1865.
Det finns ett par skedar anförda som exempel på arbeten - men frågan är ju hur man kan veta det, då det inte finns någon namnstämpel .

Läser man sedan i den andra boken (Sigrid Wegge Tandberg: Norsk sølv. Behandlar bl.a.Trøndelag) under rubrikerna Trondheim och Røros så får man veta:
Carl Jacob (!) Jacobsen:
f. 23 september 1820 i Sverige. Borgerskap i Lillehammer 30 september 1848; arbeidet efter 1855 antagelig også i Verdalen før han slo seg ned på Røros omkring 1860. Virket som gullsmed der frem til sin død 14 september 1870.
Här finns det också flera stämpelexempel: "C J JACOBSEN" och "CJJ" både med "skrivstil" och rak stil, där faktiskt J:na har lite S-form.
Samtliga exempel är precis desamma för båda städerna, så man har inte kunnat hänföra dem i tid.

Jag har dåligt med material om norska smycken, men i en lista jag har kan man se att just Lillehammer-området inte verkar vara särskilt vanligt förekommande vad allmogesmycken beträffar.

F.ö. är det ju i Norge normalt att stämpla ganska minimalt på dylika föremål. Dessutom fanns de s.k. bondesølvsmedane, som oftast inte stämplade alls - men säkert utförde enkla smycken. De finns inte i böckerna. Jag har en del namn på listor, men det säger egentligen ingenting annat än att de "har existerat".

När det gäller Sverige så är det också här vanligt med knapphändig stämpling av allmogesmycken. Det skulle ur den synpunkten lika gärna kunna vara någon av de svenska smeder, vars namn passar in.
Men ... som du säger så finns det ingen redovisad namnstämpel som är likadan. Därmed inte sagt att det inte kan gå an. Nya och hittills okända stämplar dyker ju upp med jämna mellanrum.

Det bästa torde vara att gå efter utförandet, och så kunna ringa in tänkbara områden.
Den här "blomliknande" dekoren som finns på "knapparna" är t.ex. ganska vanligt förekommande som knappdekor i Sønderjylland (gränsområdet Danmark/Tyskland), enligt vad jag kan se i exempelsamlingar.
Till överst på sidan
Kha

Registreringsdatum: 22 juni 2015

InläggPostat: 2018-07-23 21:19:33    Rubrik: Svara med citat

Detta är från början inte en brosch. Det vi ser är en bröstsölja. Nålen är inte ursprunglig. Man ser fortfarande det gamla fästet för den ursprungliga nålen. Modellen är vanlig i södra och sydvästra Skåne och tillverkades främst av guldsmederna i Ystad, Malmö och Lund.
Se bild från mina samlingar.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kha

InläggPostat: 2018-07-23 21:21:54    Rubrik: Svara med citat

Jag hittar ingen stämpel som exakt visar den som finns på söljan, men jag skulle inte utesluta guldsmeden i Malmö, Christian Silow.
Till överst på sidan
SStempeln
Gäst

InläggPostat: 2018-07-24 00:15:49    Rubrik: Svara med citat

Kha kan det här med allmogesmycken mycket bättre än jag, och har säkert rätt vad beträffar området. Smeden förefaller också tänkbar.

Jag försökte egentligen mest förstå om den nämnde norrmannen kunde vara aktuell, och i så fall på vilka grunder. Som synes gick det inget vidare!
Till överst på sidan
Sissela
Gäst

InläggPostat: 2018-07-24 20:01:59    Rubrik: Svara med citat

Tack för hjälp och intressant information!

Jag tänkte inte på bröstsölja utan noterade bara att nålen är utbytt. Söljan är köpt i sydvästra Skåne och kan ju mycket väl ha tillverkats där och då av Christian Silow i Malmö. När jag gick igenom äldre mästarstämplar i Sverige och Danmark fann jag ingen stämpel som helt motsvarar den på söljan, men det kan ju som sagts vara en hittills okänd variant.

Carl Jacobsen dök upp som en bondesilversmed som nämns av
Per Brode Östby. Jag har inte haft tillgång till litteratur om norska silverstämplar utan har bara sökt efter smeder med initialerna CS eller CJ.
Till överst på sidan
Kha

InläggPostat: 2018-07-24 20:25:05    Rubrik: Svara med citat

Eftersom söljan är köpt i sydvästra Skåne så är saken klar. Sen återstår att att visa att det är Silow som tillverkat den. Som jag tidigare sagt så tillverkades denna typ i Malmö, Ystad, Lund och även Landskrona (vilket jag glömde i föregående inlägg), men upptagningsområdet var snävare och bedöms vara det vi idag kallar "söderslätt". Har gått igenom samtliga guldsmeder i dessa städer, men hittar inget som passar förutom Silow.
Till överst på sidan
Sissela
Gäst

InläggPostat: 2018-07-24 21:34:53    Rubrik: Svara med citat

Det var på en liten gårdsloppis på Söderslätt i trakten mellan Svedala och Skurup som jag bland många andra smycken fann den vackra söljan för en tid sedan. Det är alltid lika roligt att få veta ursprunget!
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |