Forumindex De Gamla Urens Vänner

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Stämplar på silverkanna

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
LAB

Registreringsdatum: 02 november 2015

InläggPostat: 2018-05-05 15:03:15    Rubrik: Stämplar på silverkanna Svara med citat

Hej Silverstämpelexperter!
Kan ni hjälpa mig att få fram något om tillverkare och årtal på denna oputsade silverkanna. Ser för mig ut som svenskt silverarbete från Stockholm? (St. Erik?). Men är det rätt och vad mer kan ni få fram. Det är väl troligen ägaren som lagt in Initialer och något år antar jag.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hose

Registreringsdatum: 19 juni 2015

InläggPostat: 2018-05-06 08:09:37    Rubrik: Svara med citat

vejer din te kande 880 gram? der står 60 1/8 lod. Og lod er et sølvmål. Sølvsmeden har ridset vægt af sølv i bunden. 1 lod er 0,0147 kilo sølv. Her i danmark. passe vægten ikke så må du checke andre landes mål for sølv.

Men det er et Dansk kendetegne at de skrev vægt under bund.
Till överst på sidan
LAB

InläggPostat: 2018-05-06 08:57:02    Rubrik: Svara med citat

tack hose för din kommentar. Jag har bett ägaren att väga kannan. Men Det kan kanske ge fel resultat eftersom handtaget är avträ....
Ett lod i Sverige är 13,7 gr. alltså lite mindre än i Danmark.
Till överst på sidan
Qrt.S

Registreringsdatum: 23 juni 2015

InläggPostat: 2018-05-07 16:35:27    Rubrik: Svara med citat

Ajabaja, man skall först polera föremålet först sedan visa det och ställa frågor. Må vara denna gång, men minns att silver skall skina som augustifullmånen. Kannan är gjord 1796 (O2) av J. Henrik Frodell, mästare i Stockholm 1784-1807(10).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LAB

InläggPostat: 2018-05-07 16:56:22    Rubrik: Stämplar på silverkanna Svara med citat

Tack så mycket Qrt-S för info om tillverkningsår och namnet på stockholmsmästaren. Om det hade varit min kanna hade jag naturligtvis putsat upp den så att den skinit som en augustimåne men nu var den en väns och ingen av oss hade vid tillfället tid att putsa kannan inte ens som en maj, maj måne.

Som svar på hoses fråga kan jag nu vidarebefordra uppgiften att kannan väger ca 800 gram med trähandtag och allt.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |