Forumindex De Gamla Urens Vänner

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

GABs krona?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Qrt.S

Registreringsdatum: 23 juni 2015

InläggPostat: 2018-04-17 15:21:18    Rubrik: GABs krona? Svara med citat

vad är detta för en stämpel? De andra stämplarna är klara men denna "krona" eller vad det nu är?

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Silvernovisen

Registreringsdatum: 21 juni 2015

InläggPostat: 2018-04-17 16:16:36    Rubrik: Svara med citat

Det är en heraldisk symbol som brukar kallas för en vase. Det är en symbol som i äldre tid var mer förknippad med nationen Sverige då det var en del av Vasa-ättens vapensköld.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vase_(heraldisk_symbol)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Qrt.S

InläggPostat: 2018-04-17 16:52:59    Rubrik: Svara med citat

Jaha, tack. Men vad har den för funktion i detta sammanhang av silverstämplar? Vad berättar den?
Till överst på sidan
SStempeln
Gäst

InläggPostat: 2018-04-17 21:42:57    Rubrik: Svara med citat

Enkelt!
"Vasakärven" är GAB:s varumärke. Använd sedan länge på väldigt mycket i deras produktion.
Till överst på sidan
Silvernovisen

InläggPostat: 2018-04-17 22:17:29    Rubrik: Svara med citat

Något som slog mig nu är att jag aldrig har sett den på ett föremål med importstämpel, kan det vara så att GAB bara satt den på svensktillverkade föremål?
Till överst på sidan
SStempeln
Gäst

InläggPostat: 2018-04-17 22:42:38    Rubrik: Svara med citat

Vasakärven återfinns inte heller på varenda en av de saker, som uppenbarligen är tillverkade i Sverige, t.ex. bestick. Någon gång skrev jag ihop en artikel om detta, men var har jag den??
Jag vet för övrigt inte i vilken utsträckning GAB skulle ha importerat något. Det är ju en svensk tillverkare och framförallt leverantör till hela den svenska guldsmedshandeln.
Vad har du hittat för något GAB-stämplat silver med importstämpel (tre kronor i oval)?

De har däremot flitigt använt sig av den s.k. fullmaktsstämplingen (som bl.a. undertecknad utförligt skrivit om tidigare i gamla AntikPrat). Det innebär att massor av silver med helt andra tillverkarstämplar i själva verket gjorts av GAB. Har man tur kan man ibland skönja GAB:s stämpel under en annan.

En firma som däremot har importerat mängder av silver är C G Hallbergs. Många tror att allt stämplat CGH är svenskt, men det stämmer verkligen inte.
Hallbergs hade egna butiker, vilka behölls efter att GAB köpt upp dem.
Där såldes då även GAB:s produkter, och det är möjligt att där dyker upp importerade saker med GAB:s stämplar. Jag vet inte, och har inte direkt funderat på saken.

Fast nu glider vi iväg bort från frågan ...
Till överst på sidan
Qrt.S

InläggPostat: 2018-04-18 19:42:05    Rubrik: Svara med citat

OK, tack skall ni ha. Måste erkänna, att visst känner jag till wasakärven, men ögonen svek mig. Tyckte mig se en krona, men.....ääääh jag börjar bli gammal... Rolling Eyes
Till överst på sidan
Silvernovisen

InläggPostat: 2018-04-18 23:06:24    Rubrik: Svara med citat

Det är inte många föremål från GAB jag har sett stämplade med importstämpel, och nu när jag tänker efter bara en specifik typ, nämligen 20-talsföremål från Georg Jensen. Var GAB generalagent för GJ då kanske? Dessa saknar hur som helst vasakärven.
Till överst på sidan
AB
Gäst

InläggPostat: 2018-04-29 13:16:52    Rubrik: Svara med citat

Qrt.S variant på Vasas kärven har jag aldrig sett förr. Den här varianten är väl den vanligaste?

Hur många fler varianter finns det?
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 2018-04-29 22:22:56    Rubrik: Svara med citat

I Sverige verkar det inte finnas så många varianter av Vasakärven https://sv.wikipedia.org/wiki/Vasa%C3%A4tten men betydligt fler i nuvarande Finland http://finskheraldik.blogspot.se/2016/03/lestijarvi-och-vapen-for-kung-orre.html men jag vet inte om GAB har använt sig av alla varianterna. Det kunde vara intressant att få veta.
Till överst på sidan
AB
Gäst

InläggPostat: 2018-05-09 22:58:44    Rubrik: Svara med citat

Här hittade jag en variant... vars ram följer konturen av Vasakärven:
https://www.tradera.com/item/202201/310226260/4-silver-skedar-silverskedar-vasa-11cm-med-kattfot
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |