Forumindex De Gamla Urens Vänner

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Soppslev stämplar ?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kilafors
Gäst

InläggPostat: 2018-04-13 11:14:55    Rubrik: Soppslev stämplar ? Svara med citat

Hej
Har en soppslev med två stämplar på
Kan nån tyda vem som har gjort den och ålder ?
Tack på förhand
hälsning från en hälsing

Till överst på sidan
kilafors
Gäst

InläggPostat: 2018-04-14 08:02:22    Rubrik: ingen som vet ? Svara med citat

mvh hälsing
Till överst på sidan
SStempeln
Gäst

InläggPostat: 2018-04-16 15:04:48    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle nog inte vilja kalla detta för stämplar, utan det är snarare fråga om något som finns ingjutet i samband med tillverkningen.
Det är inte heller något som direkt går att tolka som "riktiga" silverstämplar.

Jag känner mycket väl igen de här "stämplarna", och måste ha sett dem flera gånger - dock utan att ha härlett dem.
Helt säker var jag på att de borde finnas i min omfattande samling med "nysilver"/försilvrat o.dyl. Men ... efter mycket letande hittar jag inget sådant objekt. Jag känner mig ändå rimligt säker på att jag hållit i en precis likadan slev, och då konstaterade att det uppenbarligen handlade om något försilvrat (eller rentav en annan ytbeläggning), eftersom det fanns flagor/skador, med en annan metall under.

Exakt samma "stämplar" dök förresten upp i gamla AntikPrat under en period då jag hade ett långt uppehåll i deltagandet. Den 8/12 2013 visade signaturen Andy en coaster. Samma kors med dubbla tvärslåar, samma "b", samma ramar. Inget annat svar blev det, än att det handlade om något försilvrat. Det kan vara därifrån det hela etsat sig fast i mitt minne.

Att hitta en förklaring är mycket svårt, eftersom det inte finns särskilt mycket publicerat om stämplar och märkningar på t.ex. försilvrade varor. För det mesta har det aldrig funnits några regler för hur det ska märkas, och inga registreringskrav. Därmed har varje firma gjort som de velat. Mitt intryck av just dessa "stämplar" är att det handlar om något relativt nytt - inget antikt. Har man tur råkar någon av en tillfällighet hitta ett firmanamn i samband med föremålen. Kanske kommer vi fram till en lösning så småningom?
Till överst på sidan
kilafors
Gäst

InläggPostat: 2018-04-23 09:42:52    Rubrik: Soppslev Svara med citat

Tack för svaret.
Finns inga flagor, släpp eller nåt sånt.
Jag skall gå till någon som kan testa om det är silver så
talar jag om sedan om det är nysilver eller äkta vara.
Hälsning från en hälsing
Till överst på sidan
Qrt.S

Registreringsdatum: 23 juni 2015

InläggPostat: 2018-04-23 12:04:10    Rubrik: Svara med citat

Jag är nog också ganska säker på att det är försilvrat. Varför jag skriver detta är, att när jag hör eller ser ordet "testa" i samband med silverfrågor, är man lätt ute på hal is. Den vanligaste testen är en syratest. Detta innebär att man skrapar bort lite material på ett mindre synligt ställe och testar det. Det är inte en eller ens två gånger resultatet visar en mycket hög silverhalt (ofta långt över 900/1000) följt av glädjerop: "Hurraaaaa jag har fyndat, det är SILVER!".

Saken är inte alls så entydig. Att testa med syra är inte speciellt tillförlitligt. Gjort av en lekman, kan ge ett fullständigt missvisande resultat.

Den höga silverhalten beror på det, att föremålet är med stor sannolikhet eletrolytiskt försilvrat. Silverhalten på ett försilvrat föremål är 100% alltså 1000/1000, men vid skrapet har en del av basmaterialet kommit med och det sänker halten aningen.

Summasummarum.
När man får en mycket hög silverhalt vid syratest, kan man slå sig i backen på att föremålet har en elektrolytiskst anbragd silveryta av rent silver för det är en kemisk process.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
kilafors
Gäst

InläggPostat: 2018-04-23 19:01:02    Rubrik: silver/test Svara med citat

Då går det alltså inte att bara knata in till guldfynd och fråga om
detta är silver...
hmmm....
Finns det något annat sätt att kolla om det är silver ??
hälsinghälsningar
Till överst på sidan
Qrt.S

Registreringsdatum: 23 juni 2015

InläggPostat: 2018-04-24 17:12:08    Rubrik: Svara med citat

Jo, det där med vatten och speific vikt och mått och våg.... LES är bra på det där. Låt oss hoppas att hoppar in och berättar hur det går till. LES gjorde en fin utreding i tden på gamla Antiprat, men hittar den inte mer.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst

InläggPostat: 2018-04-25 10:37:40    Rubrik: Svara med citat

Ett annat sätt är att lukta på silvret. Många tycker att det är säkraste metoden. Men det ska nog till en speciell typ av näsa till det. Har aldrig lyckats trots ett antal ton silver gått genom händerna under åren. Eller också är mitt luktorgan så impregnerad av silveraromer att den inte reagerar mer. Laughing
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Silver, Guld, Tenn och deras stämplar samt Ädelstenar Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet

Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |